جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

روستاهای بکر استان مرکزی را بشناسیم

روستاهای بکر استان مرکزی


خورهه-روستای استان مرکزی


روستای خورهه از سکونتگاه های دشتی است و در شمال شرقی شهر محلات واقع شده است. مردم خورهه به زبان فارسی سخن می گویند و پیرو مذهب جعفری هستند. اقتصاد خورهه بر زراعت و دامداری استوار است. چشم انداز های دشتی، تنوع گونه های جانوری و گیاهی، غار شاه بلبل، غار تاریخی سوراخ گاو و چشمه وزوان از جاذبه های طبیعی خورهه است.
معبد سلوکی و ستون های بلند آن تنها اثر باقیمانده از دوران سلوکی و آثار قرن چهارم و یا سوم  قبل از میلاد. سنگ نبشته تاریخی خورهه، احتمالا از آثار  دوره سلجوقی است و در زیارتگاه  خورهه، سه تن از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) آرمیده اند این بنا هفت ایوان با سقف های تیر پوش دارد.


عروسی های سنتی و مراسم مذهبی اهواهو در روستا رواج دارد. سرنا، دهل و دف در عروسی ها نواخته می شود. قالی و قالیچه، جوراب پشمی و کرباس از صنایع دستی آن است از انواع شاته، فطیر، شیری و آش های جو، بی بی سه شنبه، دوغ، ترخینه شیر و آبگوشت، کالجوش، اشکنه، خورشت کرفس، کنگر و بامیه از غذاهای رایج این روستاست. سوغات خورهه شامل قالی بافی، قالیچه، خشکبار، انگور و انواع لبنیات است.

دودهک- روستای استان مرکزی

روستای دودهک در 17 کیلومتری شمال غربی دلیجان در یک منطقه کوهپایه ای واقع شده و آب و هوای معتدل خشک دارد. مردم این روستا به زبان فارسی سخن می گویند و پسرو مذهب جعفری هستند. رودخانه دودهک از کنار روستا عبور می کند و اقتصاد آن بر اساس کشاورزی و صنایع دستی قالی بافی شکل گرفته است.

این روستا دو اثر تاریخی جالب توجه به نام های پل و کاروانسرای شاه عباسی را در خود جای داده است. این دو اثر از نظر معماری و قدمت در شمار آثار تاریخی دیدنی ایران و استان مرکزی به شمار می آیند.

کاروانسرا دودهک، با چهار دهانه ناهمگون بنا شده است.

این پل در سال 1365 آسیب جدی دید و به علت ریزش، عبور و مرور از روی آن امکانپذیر نیست و نیازمند مرمت می باشد. روستای دودهک از روستای مسیر جاده ابریشم می باشد و واجد ارزش های تاریخی و گردشگری است. برگزاری مراسم و آئین های مربوط به جشن های محلی، اعیاد مذهبی، عروسی و سوگواری عمومی رواج دارد.

 

آوه-روستای استان مرکزی

روستای آوه در 25 کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد و آب و هوای آن گرم و خشک است. روستای آوه در دشت استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. پوشش گیاهی سرسبز و اقلیم قشلاقی روستا باعث جذب گردشگران به ویژه در بهار و پاییز می شود.

در کتاب مرآت البلدان، ساخت شهر تاریخی آوه به اردشیر بابکان نسبت داده شده است. تپه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و زیارتگاه عبدالله نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

مردم روستای آوه به زبان ترکی سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب جعفری هستند. درآمد بیشتر مردم روستا از فعالیت های زراعی، باغداری،  دامداری و سایر فعالیت های خدماتی و تولیدی تامین می شود.

کاروانسرا شاه عباسی از آثار دوره صفوی است و به شکل چهار ایوانی و قرینه سازی کامل ساخته شده است. در پشت اتاق های کاروانسرا اصطبل قرار دارد. این کاروانسرا در حدود 2800 متر زیربنا دارد. دیوار های داخلی و خارجی آن خشتی و آجری و طاق های هلالی و سقف های گنبدی شکل دارد.

آب انبار بلور در مقابل دروازه ورودی کاروانسرا قرار دارد و احتمالا بنای آن نیز به دوره صفوی مربوط است. بقعه عبداله، ساختمان ساده ای دارد و از آثار دوره سلجوقی است.

تپه باستانی آوه که نزدیک به 30 متر ارتفاع دارد، احتمالا از بقایای برج یا ساختمانی مرتفع است. در دامنه این تپه، خشت و آجرهای فراوانی به چشم می خورد. این تپه یکی از برج های دیده بانی است که سلطان محمد سلجوقی در چهار جانب جلگه آوه ساخته بود.

موسیقی محلی عاشیقی در مراسم عروسی و جشن ها رواج دارد. جکور (چگور) و کمانچه سازهای مورد علاقه مردم روستاست.

قالی، قالیچه و جوراب پشمی از صنایع دستی و دستبافته های مهور زنان و دختران این روستا است. غذاهای محلی این روستا شامل: انواع خورشت ها مانند: قیمه، قورمه سبزی و انواع نان های فطیر، گرده و لواش می باشد. انواع بافتنی ها، مصنوعات دستی و میوه های تر و خشک از عمده ترین سوغات این روستاست.


از اینکه با تورآگهی همراه هستید سپاسگذاریم.

الف) مطالعه مطالب گردشگری بیشتر:

ب) پیشنهادهای مسافرتی تورآگهی:

  • برترین پیشنهادهای تور کیش  همه آژانس های ایران 
  • برترین پیشنهادهای تورشمال  همه آژانس های ایران
  • برترین پیشنهادهای تور مشهد  همه آژانس های ایران 

جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود

جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود

خانه منجم باشی لنگرود-جاذبه های گردشگری شهرستان لنگرود

خانه منجم باشی در شهرستان لنگرود بیانگر اهمیت این شهر در دوره قاجار است. خانواده منجم باشی در زمان آغا محمدخان صاحب نام و عنوان شدند و تا مدت ها در گیلان حکومت و وزارت داشتند. خانه منجم باشی در فشکالی محله و جنب سبزه میدان لنگرود واقع است.

ورودی اصلی ساختمان بیرونی، مشهور به مهتابی و مشرف به محل عبور و مرور مردم است. سر در ورودی هلالی شکل و گچبری ساده ای دارد. میان ورودی اصلی و سرسرا یک هشتی قرار دارد که به وسیله چند پله به طبقه بالایی بنا راه می یابد. طبقه بالایی، یک سالن پذیرایی دارد و 3 اتاق.

داخل سالن اصلی با گچبری های استادانه و قاب بندی هایی متعدد بین در ها و پنجره ها تزیین شده و همین تزیینات در نمای خارجی نیز روی ستون ها و سر ستون ها دیده می شود. متاسفانه بخش بسیاری از بیرونی فرو ریخته است. ایوانی با 4 ستون چوبی و به عرض یک متر و طول 10 متر جلوی اتاق ها ساخته شده است. نمای این بخش بدون تزیین است.

اندرونی هم در 2 طبقه بنا شده و 2 ورودی از جنوب ساختمان به آن راه دارد. در ها و ارسی های مشبک و شیشه های رنگارنگ و گچبری ها و نقاشی های رنگ روغن روی دیوار های داخل ساختمان و نمای بیرون، به اندرونی جلوه زیبایی داده است. دیوار های طبقه همکف با کاشی کاری رنگارنگ و لعابدار و نقاشی چهره زنان و مردان قاجار تزیین شده است. متاسفانه به جای قسمتی از این کاشی ها که به مرور زمان ریخته، با سیمان پر نشده است. بام بنا به شیوه سنتی گیلان چوب با سفال پوش است و لبه به شیوه سر بندی سرپوش و چکش برگردان ساخته شده است.

خانه های قدیمی دیگر لنگرود

دیگر خانه قدیمی لنگرود، خانه دریا بیگی است. این بنا دیوار بلند آجری دارد که 2 طرف آن به 2 بخش برج مانند ختم می شود. بنا از 2 طبقه تشکیل شده و اتاق های طبقه بالا دارای ارسی (پنجره های بزرگ) چوبی مشبک است. ورودی شامل 2 در بزرگ چوبی با گل میخ ها و کوبه ها است. در ها به دالان و هشتی کوچکی باز می شده و به حیاط منتهی می شوند. بنای اصلی، مقابل در ورودی، در 2 طبقه ساخته شده است. هر طبقه 3 اتاق دارد. جلوی هر طبقه، ایوان چوبی زیبایی به چشم می خورد.

در ساختن ایوان ها نهایت ظرافت و دقت به کار رفته است. تالار شاه نشین بنا، سراسر مقرنس کاری شده و گچبری و نقاشی دوره قاجار را دارد. در های ورودی این تالار با گل و بوته ها و نقش پرندگان نقاشی شده است. بر 2 طرف هر یک از این در ها تاقچه هایی است که داخل آن، آیینه های سنگی قدیمی نصب است. دیگر خانه های قدیمی لنگرود در کنار ساحل زیبا و جنگل های سر سبز از جمله دیدنی های شهر به شمار می آیند.


جاذبه های گردشگری شهرستان ماسوله

جاذبه های گردشگری شهرستان تالش

جاذبه های گردشگریشهرستان لاهیجان

پیشنهاد ما به شما تور کیش از مشهد با اژانس های مسافرتی


جاده چالوس-بهشت ایران و جاذبه های آن-فصل اول

جاده چالوس-جاذبه های گردشگری جاده چالوس (کرج – چالوس)-جاذبه های دیدنی

جاده چالوس به طول 149 کیلومتر کرج را به چالوس وصل می کند. در 90 کیلومتری و ارتفاع 2700 متری چالوس تونل کندوان به طول 1883 متر و عرض 5 متر در سال های 1318 – 1314 ساخته شده و در سال 1380 تعریض گردیده است. برای همه ما نام جاده چالوس بسیار آشناست.همه ما یا درباره جاده چالوس تصاویری دیده ایم و یا خودمان از این جاده زیبا عبور کرده ایم.حال به معرفی جاذبه های جاده چالوس می پردازیم.

مسیر دسترسی دیگر به آن در 25 کیلومتری جنوب چالوس از شهر مرزن آباد از جاده اصلی جدا شده و پس از طی 20 کیلومتر به طرف غرب به کلاردشت می رسد. کلاردشت به بهشت گمشده ایران معروف است.

جاده چالوس

قالی کلاردشت در ایران ناشناخته ولی توسط صادر کنندگان به خارج از کشور صادر می شود. معروف ترین قالی کلاردشت در روستای مکارود بافته می شود و به قالی خرسک معروف است نقوش قالی عموما ذهنی و بدون نقشه هستند در نقش ها طبیعت زیبا متجلی می شود. نقوش قالی کلاردشت عبارتند از نقش جنگلی صندوقی، رودبارکی، مجمه ای، گل سینی، عینکی، چخماقی رسولی شمله، خرکی، شکری، سیخ کبابی و مزلقان

در کلاردشت رقص سنتی به نام رقص چوبی معروف است که معمولا در مراسم عروسی در آن افراد که هر یک دستمالی در دست دارند و مانند زنجیری متصل به هم آرام و هماهنگ می رقصند.

تله کابین نمک آبرود

جاده چالوس

در 12 کیلومتری چالوس به تنکابن و در غرب شهر چالوس تله کابین نمک آبرود قرار دارد. تله کابین با طول کابل 2000 کیلومتر در کمتر از 15 دقیقه گردشگران را از نواحی جلگه ای به ارتفاع 1050 متری منتقل می کند که در حین انتقال مناظر زیبا را به نمایش می گذارد.

کاخ اجابیت-جاده چالوس

این کاخ در روستای اجابیت شهر کلاردشت قرار دارد و 70 سال قبل در دوره پهلوی ساخته شده است و دارای تزئینات گچ برای سنگ و نقوش بسیار زیبا است، دریاچه ادامه می یابد. راه دیگر از جاده چالوس مرزن آباد جاده آسفالته تا کلنووچا اجور است.

دریاچه ولشت-جاده چالوس

دریاچه کوهستانی ولشت (سماء) با وسعتی حدود 20 هکتار در نزدیکی روستای سماء در جنوب غربی چالوس و 7 کیلومتری شمال شرقی کلاردشت قرار داشته و یکی از دریاچه های آب شیرین ایران است این دریاچه به علت قرار گرفتن در یک گودال بزرگ و محاط به تپه هایی کم ارتفاع، از دید پنهان است طول این دریاچه 650 متر و عرض آن 400 متر و عمق گودترین نقطه آن 30 متر است حجم آب آن حدود 3 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

منبع تأمین آب این دریاچه چشمه های کف و اطراف آن است. پرندگان مهاجری از قبیل مرغابی و غاز وحشی در این مکان یافت می شود دریاچه ولشت هر ساله مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می گیرد و مکان مناسبی برای قایق سواری و ماهیگیری است وجود گل و لای در نزدیکی سواحل دریاچه مشکلاتی را برای شنا کردن ایجاد می کند.

جاذبه های گردشگری سوادکوه-معرفی جاذبه های گردشگری سواد کوه-سوادکوه

پارک جنگلی فین-جاده چالوس

این پارک در کیلومتر 5 جاده چالوس به تهران در ابتدای محور کندوان در کنار جاده ورودی چالوس واقع شده است و دارای طبیعت چشمگیری است. پارک جنگلی فین با دارا بودن امکانات نسبتا رفاهی برای اقامت کوتاه مدت در روزهای تعطیل و فصل تابستان مناسب است.

کاخ چایخوران-جاده چالوس

این کاخ در ورودی جنوبی شهر چالوس در مسیر کندوان و در فاصله 6 کیلومتری شهر چالوس و در کنار جاده ارتباطی به تهران قرار دارد. این بنا در اوایل دوره پهلوی و حدود 70 سال قبل ساخته شده است.

نمای داخلی و خارجی آن دارای تزئینات گچ بری و کاشی کاری بسیار زیبایی است این کاخ بسیار ساده و بی پیرایه است و مصالح عمده آن سنگ و آجر است.

پوشش بام آن به صورت شیروانی بوده و تراس آن به شیوه خاصی نرده چینی شده است. معماری اروپایی در ساخت آن به چشم می خورد این کاخ به منظور استراحت موقت به کار می رفته است.

فصل اول جاده چالوس را اینجا ببینید.


 

در این مقاله سعی بر معرفی بهترین جاذبه های گردشگری شهرستان سواد کوه داشتیم.شاید سوادکوه جاذبه های گردشگری دیگری نیز داشته باشد.

با تورآگهی سایر جاذبه های گردشگری ایران را ببینید.

تورآگهی مجری ارائه دهنده آگهی های تورهای داخلی و تورهای خارجی از همه شهرهای می باشد. با ما همراه باشید. 

تورآگهی مجری ارائه دهنده آگهی های تورهای داخلی و تورهای خارجی از همه شهرهای می باشد. با ما همراه باشید. 

روستای ابیانه اصفهان نگین استان اصفهان

مقدمه آشنایی با روستای ابیانه اصفهان

ابیانه یکی از آبادی های معروف و خوش آب و هوای اصفهان است که در دامنه های شمال غربی کوه کرکس و در شمال غربی شهر نطنز قرار دارد. مردم روستای ابیانه به زبان محلی پهلوی یا فُرُس قدیم سخن می گویند و ساختار اجتماعی و نوع معماری روستای ابیانه، به حفظ آداب و رسوم قدیمی، بسیار جالب توجه است. ساختمان ها، ابنیه تاریخی و لباس مردم همچنان بومی و دامداری و گردشگری استوار است. خانه های روستای ابیانه بر دامنه شمالی دره و بر بستری از سنگ های سبز رنگ رسوبی استقرار یافته و تفرجگاه های حاشیه رودخانه برزرود، دامنه کوه کرکس و چشمه دو آبی از جاذبه های تاریخی و مذهبی روستا می توان به آتشکده هر پارک مربوط به دوره ساسانی، قلعه تاریخی، موزه مردم شناسی، آب انبار قدیمی، آرامگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی، مسجد حاجتگاه و حسینیه پرزله اشاره کرد.

مسجد جامع ابیانه، از آثار قرن پنجم هجری قمری است و محراب و منبر و کتیبه های کوفی تاریخی مهمی دارد. آخرین تعمیرات اساسی این مسجد در سال 1311 هجری قمری انجام گرفته است.

ویژگی های خاص روستای ابیانه

نخل گردانی و حمل نخل در کوه از مراسم ویژه ایام محرم در این روستاست. سوغات ابیانه شامل صنایع دستی ازقبیل زیورآلات زنانه، لباس سنتی، لیف های بافتنی و نقره جات و انواع خشکبار و میوه های فصلی می باشد. از غذاهای محلی ابیانه می توان به کباب، آبگوشت، آش و گیپا اشاره کرد.

ابیانه به دلیل ویژگی های برشمرده و قدمت تاریخی به یکی از مشهور ترین روستاهای شگفت انگیز ایران امروزی تبدیل شده است و بازدیدکنندگان فراوانی از اقصی نقاط ایران و جهان دارد.


تورآگهی ارائه دهنده جدیدترین پیشنهادهای مسافرتی به شما 

  • اگه قصد سفر به شمال ایران رو دارید و مایلید به طبیعت گردی به یادموندنی و دلپذیری رو واسه خودتون در کمال آرامش رقم بزنید، حتما به تورهای شمال برترین آژانس های ایران رو ببینید. 
  • اگه تمایل دارید برید کیش، حتما لیست قیمت های تورهای کیش آژانس های گردشگری متفاوت رو ببینید و با هم مقایسه نمایید. اگه تمایل دارید در مورد کیش اطلاعات جدید کسب نمایید به مقاله راهنمای تورهای کیش ما سری بزنید. 

​با تورآگهی همراه باشید. 

اگه قصد سفر به مشهد رو دارید می تونید تورهای مشهد ما رو با یکدیگر مقایسه نمایید. 

کندلوس روستای دیدنی استان مازندران

کندلوس روستای دیدنی استان مازندران را بشناسیم

کندلوس-استان مازندران

روستای زیبای کندلوس در 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد و آب و هوای آن معتدل و کوهستانی است. مردم روستای کندلوس به زبان مازندرانی سخن می گویند و مسلمان و شیعه هستند. اقتصاد روستای کندلوس بر پایه فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری و گردشگری استوار است.

روستای دیدنی کندلوس به دلیل تولید گیاهان دارویی، موزه مردم شناسی، جاذبه های کوهستانی و ییلاقی و دارا بودن مراکز اقامتی و خدمات گردشگری شهرت یافته است.

روستای زیبای کندلوس با بافت مسکونی نسبتا متراکم در شیب ملایم کوهستان استقرار یافته است.

بافت مسکونی قدیمی، جلوه های رنگارنگ مزارع گیاهان دارویی، آب و هوای معتدل تنوع چشم اندازهای جنگلی، تپه های باشتانی و گورستان های پیش از اسلام فضای روستای متفاوتی در کندلوش ایجاد کرده است. دیو چشمه، بزرگترین چشمه آب معدنی سرد در منطقه است که حواشی سرسبز و زیبایی دارد. حواشی رودخانه کندلوس و دره زانوس نیز بسیار تماشایی است.

زیارتگاه فضل و فاضل در این روستا قرار دارد. از مراسم ویژه این روستا می توان به جشن تیر ماه سیزده شو، پاشیدن آب بر یکدیگر پس از  خشکسالی و پایکوبی زیر باران اشاره کرد. بازی های کندلوس شامل تب کا، کشت کا، سی کاکل و اسب سواری است.

سازهای نی، سرنا و دهل و آهنگ های طالب طالبا در مایه درآمد سه گاه، امیری در مایه عشاق و دشتی، عروس سوار کردن در متیه ای از ماهور و بیات ترک، از جلوه های موسیقی روستایی کندلوس است.

زنان روستای کندلوس از لباس های محلی استفاده می کنند. صنایع دستی کندلوس شامل جوراب و نمد است. از غذاهای محلی این روستا می توان به کماج، راه نون، آش کدو، بابونه و بورانی اشاره کرد.

مجموعه گردشگری کندلوس شامل رستوران محلی، اقامتگاه و موزه آثار روستایی، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم کرده است.


از اینکه با تورآگهی همراه هستید سپاسگذاریم.

الف) مطالعه مطالب گردشگری بیشتر:

ب) پیشنهادهای مسافرتی تورآگهی:

  • برترین پیشنهادهای تور کیش  همه آژانس های ایران 
  • برترین پیشنهادهای تورشمال  همه آژانس های ایران
  • برترین پیشنهادهای تور مشهد  همه آژانس های ایران