جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

خانه ای با خاطرات به یاد ماندنی

خاطرات یک خانه-خانه ای به یاد ماندنی

پا که به خیابان ناصر خسرو بزارید، روبروی وزارت دارایی، کوچه ای می بینید که نامش را از خانه ای تاریخی گرفته که درمیان آن واقع شده است : " امام جمعه". این خانه همانطور که ازنامش معلوم است خانه ی "سید زین العابدین"، امام جمعه تهران بود که نه تنها شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بوده که به لحاظ معماری اصیل ایرانی است.

درباره زمین خانه

زمین و بنای این خانه در ابتدا در تملک " میرزا آقاخان نوری" بودکه آن را حدود 1280 خورشیدی ساخت، اما زمان زیادی را در این خانه نماند و آنرا به حاج سید زین العابدین که داماد ناصرالدین بود فروخت وازاین جا بود که امام جمعه شاه قجر، در هسایگی ارگ شاهی ساکن شد. امام جمعه ای که با ساکن شدن دراین خانه برای همیشه درآن جا ماند و بعد از مرگ چند خیابان آن طرف تر از خانه اش یعنی در "سرقبر آقا" دفن شد. ناصرالدین شاه که ارادت خاصی به سیدزین العابدین داشت، دخترش" ضیاء السلطنه" را که از"ندیم السلطنه" بود، به اوداد. حاصل این ازدواج دو دختر و دو پسر شد که دو  فرزندی که باقی ماندند، یکی "سیدجواد ظهیرالاسلام" بود که  بعد از پدر، امام جمعه تهران شد و دیگری هم دختر بود به اسم "شمس السلطنه"که بعد از فوت مادر، لقب "ضیاءالسلطنه" را به او دادند و با دکترمصدق ازدواج کرد.

خانه ی امام جمعه، درمحدوده ی بافت قدیمی تاریخی تهران در منطقه ی 12 قرار گرفته و با آن که در خیابان ناصر خسرو است، اما خزء حریم محله ی قدیم عود لاجان به شمار می آید. این خانه در دهه ی 30 به وزارت فرهنگ هنر داده شد و بخشی از آن تبدیل به مدرسه شد و با وجود آسیب هایی که درطول زمان دیده، درتاریخ1375 در فهرست آثارملی ثبت شد. این خانه که بازدید از آن در روزهایی ازهفته برای عموم هم آزاد هست، دو بخش اندرونی وبیرونی دارد؛ که بخش اندرونی آن البته در دوره ای تبدیل به مدرسه شده بود و بخش بیرونی که پشت اندرونی بود از خانه ی حاج زین العابدین باقی مانده است. حیاط این خانه ی تاریخی، درجلوی ساختمان قرار دارد و در میان آن حوضی سنگی قرار گرفته است. عمارت در دوطبقه واقع شده که دوطبقه ی اول بنا، تالار تابستانی وحوض خانه قرار گرفته است. درایوان شمالی، پله هایی وجودارد که دسترسی به طبقه ی دوم را امکان پذیر می کند. دو اتاق گوشواره و یک پستو خانه قرار دارد که به حوض خانه ای منتهی می شود که با کاشی های سفید و آبی مفروش است.

شاهکارمعماری خانه

اگر می خواهید شاهکار معماری رادراین خانه ی تاریخی ببینید، باید راه پله را به سمت طبقه ی دوم بروید؛ طبقه ای که دارای یک ایوان وتالارهای تابستانی و زمستانی واتاق های خصوصی است. از ایوان آغاز می کنیم که ستوندار با سرستون های مقرنس شده است وگچبری های زیبایی دارد. تالار آیینه تابستانی یا شاه نشین طبقه ی دوم شاید یکی از زیباترین بخش های خانه ی امام جمعه است. دیوارهای این تالار، آیینه کاری و گچبری شده است و نقاشی هایی به سبک اروپایی در بدنه وسقف به چشم می خورد. با آن که این تالار تابستانی است، اما دو بخاری در دوطرف تالار قرار دارد.

تالار زمستانی درست روبروی این تالار ساخته شده است  ویک ارسی اشکوبه آن دورا ازهم جدا می کند. این تالار هم با مقرنس های زیبایی که در سقف ودیوار ها کارشده، تزئین شده است. ارسی میان تالار زمستانی و ایوان، یکی اززیباترین بخش های این خانه ی تاریخی است که شیشه ها و تصاویر رنگی آن را با بسیاری ازآثار معماری این دوره متمایز می کند. البته این معماری زیبا، متاسفانه در دهد 60  به خاطر اصابت را کم به خانه ی همسایه کناری، از میان رفت و تا سال ها مرمت نشد. این خانه چند سالی به خاطر مشکلات اطرافش دچارسرگشتگی بود، اما درحال حاضر شهرداری تهران برای 10 سال آن را اجاره کرده است. 


پیشنهاد تورآگهی: آشنایی با جاذبه‌های گردشگری لاهیجان و گیلان


با تورآگهی همراه باشید.

همواره سواحل دریای مازندران یکی از مهم ترین و اصلی ترین مقاصد گردشگری و تفریحی مردم ایران و به خصوص تهرانیها است به گونه ای که به محض مواجه شدن با تعطیلات چند روزه هر چند کوتاه، به راحتی و با هزینه کم میشه همدم آرامش غروب دریا شد.  اگر قصد سفر به سواحل شمالی کشور در قالب تور رو دارید می توانید از سایت تورآگهی بهترین پیشنهادهای سفری رو در قالب تور شمال، و یا حتی اگه علاقه مند به جنوب هستید، می تونید به پیشنهاد های ویژه تورهای کیش ما سری بزنید.  

تورآگهی، ارائه دهنده جدیدترین پیشنهادهای مسافرتی برای شما 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.