جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری در مسیر قطار تهران – شمال

جاذبه های گردشگری در مسیر تهران – شمال

خط آهن تهران شمال استان های تهران و مازندران

خط آهن تهران شمال استان های تهران و مازندران را پوشش می دهد. طول این خط بالغ بر 496 کیلومتر بوده و از شهرستان های ورامین، گرمسار، فیروزکوه، قائم شهر، ساری، بهشهر، بندرترکمن و گرگان می گذرد. شروع ساختمان خط راه آهن تهران – گرگان در سال 1306 و خاتمه ساختمان آن سال 1315 و آغاز بهره برداری آن سال 1316 است. شروع ریل گذاری از گرگان تا بندرترکمن در سال 1338 آغاز شد و در سال 1339 خاتمه یافت و تاریخ بهره برداری آن 1339 می باشد. فاصله گرگان تا بندر ترکمن 35 کیلومتر است. با توجه به ارتباط تهران به آب های آزاد جنوب، این محور به عنوان پل مهم ارتباطی آسیا به اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است.

بزرگ ترین پل این محور بر روی دره ورسک بنا شده که طول آن 4/111 متر می باشد و بزرگ ترین تونل این محور تونل گدوک است که طول آن معادل 2887 متر می باشد. گدوک محل تلاقی راه آهن محور شمال با مرز مازندران می باشد که در ضمن مرتفع ترین نقطه این مسیر می باشد.

در 50 متر خط آهن در این ناحیه کاروانسرای ویران شده که بنای محکم سنگی داشته و در دوره صفویه بنا شده بود به چشم می خورد در همین نقطه جاده به دو بخش قدیم و جدید تفکیک می شود که جاده قدیم از کنار خط آهن و جاده جدید از طریق تونل های چپ دره و در دو گل به هم می پیوندند. در فاصله یک کیلومتری دو گل آبشار زیبایی از زیر خط آهن به سمت پایین بر روی تپه آهکی در کنار جاده قدیم فرو می غلطد.

آبشار شوراب-خط آهن تهران شمال استان های تهران و مازندران

این آبشار شوراب نام دارد. دو گل مخفف دو گلو به معنی دو راهه است. مهیج ترین نقطه در سفر با قطار در این مسیر پل ورسک است. در این نقطه هنگامی که قطار از تونل خارج می شود. از هر جهت تماشایی است. منظره پل ورسک از ایستگاه ورسک نیز دیدنی است.

در تمام طول این مسیر می توان بالای کوه سمت دیگر دره (کوه برین یا کوه ورسه سر) منظره حرکت قطار از گدوک تا ورسک را مشاهده کرد. پتر تنکوی دانمارکی تابلو معروف خود را از این نقطه کشیده است. از دیدنی های دیگر این مسیر سمت کوهی خاکستری رنگ و بلند است که مواقع آفتابی سفید به نظر می رسد و کوه ارژنگ نام دارد.

در وسط این کوه غاری بسیار زیبا و عظیم است. این غار طاقی با 80 متر پهنا و 80 متر بلندی که دارد جزو طاق های معروف جهان به شمار می رود. بالا رفتن و ورود به غار بدون وسائل کوهنوردی ممکن نیست.

داخل غار به شکل دایره ای شکل است که حدود 300 متر مساحت و 15 متر ارتفاع دارد. این غار در سال 1335 به وسیله غار شناسان ایرانی کشف شد. در کنار غار، قلعه و برج مخروبه ای وجود دارد که به سبکی بسیار زیبا و با سنگ و ساروج ساخته شده است.

مسیر راه آهن از قائم شهر به سمت ساری کاملا مستقیم و در زمینی هموار در کنار بزرگراه بین این دو شهر پیش می رود. قطار پس از گذشتن از قائم شهر، ساری و بهشهر به بندرگز می رسد. بندر گز تنها نقطه ای از راه آهن محور شمال است که از داخل قطار می توان چشم اندازی از دریا را دید.

در ورودی شهرستان بهشهر در فاصله 500 متری از جاده غارهای کمربند و هوتو نمایان می شود که مربوط به انسان های نخستین است. آثار به دست آمده از این غارها اسکلت سه انسان مربوط به 7500 سال قبل از میلاد و فسیل انسان هایی است که دور هم جمع بوده اند و احتمالا طاق غار بر سر آن ها فرود آمده، می باشد.


مطالب پیشنهادی تورآگهی:

تورهای پیشنهادی تورآگهی:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.