جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

روستای خفر اصفهان

روستای خفر اصفهان

روستای خفر در 80 کیلومتری جنوب غربی شهر سمیرم واقع شده است این روستا در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای ان معتدل کوهستانی است. روستای خفر به دلیل محصور بودن در میان کوه ها و عدم دید کافی از راه دور به خفر مشهود شده نام قدیمی روستا «خور» به معنی شکاف یا دره بوده که مردم روستای خفر مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. آن ها به زبان فترسی و با گویش لری صحبت می کنند. بیشتر درآمد مردم خفر از باغداری تامین میشود. گروهی از مردم روستا به عنوان راهنمایی صعود به قلل زاگرس و دنا اشتغال دارند. انواع میوه ها در باغ های گسترده خفر به عمل می آید که سیب و گردو از جمله معروف ترین آن ها به شمار می آیند.

روستای کوهستانی خفر با بافت مسکونی متمرکز در شیب نسبتا تند کوهپایه به صورت پلکانی استقرار یافته است و جریان رودخانه دائمی آن از میان روستای خفر فرصت آبادانی مناسبی به روستا بخشیده است. درختان حاشیه رودخانه طراوت و سرسبزی دل انگیزی پدید آورده اند که استقرار روستای خفر در مسیر صعود قله دنا موجبات مراجعه و عبور کوهنوردان بسیاری را به روستا فراهم نموده است. چشم انداز زیبای دنا، باغ های گسترده و انبوه میوه، جریان رودخانه دائمی روستا و حواشی سرسبز آن بافت پلکانی روستا و منظره سپید برفی آن در فصل زمستان از جمله جاذبه های طبیعی این روستا ب شمار می آیند.

 

ایل فارسیمدان که با رمه ها و خانواده های خود از اواسط بهار تا اواخر شهریور در دامنه های اطراف روستا مستقر می شوند نیز جذابیت شگفت انگیزی به این روستا می بخشند.  آرامگاه سید محمد با قدمت هزار ساله در این روستا واقع شده و مورد احترام مردم روستا و زائران آن می باشد.

ویژگی های روستای خفر اصفهان 

هدیه لوازم حمام و دستگیره دیگ به میهمانان عروسی توسط مادر عروس از مراسم جالب عروسی های محلی روستاست. از جمله بازی های محلی روستا می توان به نوعی چوگان بازی با توپ محلی، گوی بازی، الک دولک و هفت سنگ اشاره کرد. سوغاتی های روستا خفر شامل سیب ، گردو، کشک، نان محلی و روغن حیوانی است. از جمله غذاهای محلی این روستا می توان به آش دوغ، کله جوش، آش رشته، آش عدس و دم پختک اشاره کرد.


تورآگهی،مجری معرفی بهترین تورهای روز افتخار همراهی شما را دارد.

برای دیدن تورهای کیش عنوان تورکیش را کلیک نمایید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.