جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

گردشی در اصفهان (1)

سیاحتی در اصفهان، مهد هنرهای ماندگار

معرفی -اصفهان مهد هنرهای ماندگار 

در شهرهای استان اصفهان که اکثرا از شهر های تاریخی کشورمان هستند، بناهای ارزشمندی وجود دارر. علاوه بر این به نسبت شهر اصفهان که به عنوان مرکز استان و یکی از پنج شهر بزرگ کشور دستخوش نوسازی و تغییر و تحول زیادی شده است بافت سنتی خود را نسبتا حفظ کرده اند. از جمله بناهای قابل تامل این شهر ها باید به مساجدی اشاره کرد که شماری از آنها از جمله کهن ترین مساجد بنا شده در ایران هستند.به علت احترامی که مردم محلی برای اماکن مذهبی قائل بوده و هستند این مساجد پیوسته مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اند و به همین دلیل خوشبختانه اکثر آنها نسبتا سالم مانده اند.شهرهایی که در این بخش معرفی می شوند، در فاصله نسبتا کوتاهی از اصفهان قرار دارند و می توان در یک گشت یک الی سه روزه از آنها بازدید کرد. اگر زمان کافی در اختیار دارید سفر به این شهر ها خالی از لطف نیست و می تواند اوقاتی به یادماندنی برای شما به ارمغان آورد.

وجه تسمیه  شهرکاشان در-اصفهان مهد هنرهای ماندگار 

به عقیده برخی از نویسنداگان دوره های اسلامی بنای کاشان به امر زبیده خاتون همسر هارون الرشید خلیفه عباسی انجام گرفته است و چون در آغاز کار برای تعیین تقشه حصار دیوار شهر جای آن را کاه نشانی می کردند از آن جهت کاه فشان نامیده شد که تدریجا به کاشان مبدل گردید. البته به روایتی دیگر ظاهرا در ابتدا این دیار چهل حصاران نامیده می شده و سپس در پی ماجرای شبه افسانه ای تعقیب و گریز فیروز ابولولو کاه فشان  و سپس کاشان شده است  پاره ای از محققین بر این باورند که چون نخستین فعالیت های عمرانی در این ناحیه بناهایی بودند که به امر پادشاهان در فین احداث شده اند، به این مناسبت آنجا را کی آشیان یعنی خانه و جایگاه پادشاهات گفته اند.شاردن معتقد است که لغت کاشان پارسی شده واژه یونانی کتسبوفنت است که شهر کهن یونانی بوده است.ملک الشعرا بهار نوشته است: در فارسی میانه لغات کاش، کاشان و کاشانه برای اشاره به معابد و بتخانه ها به کار می رفته و بعد ها به مسون و سپس اسم خاص شهر ها شدکاشان را همچنین ماخوذ از نام قبایل کاسب می دانند که نعاصر با دوران سلطنت حمورابی در بین النهرین بودند و اسم خدای بزرگ آنها کاشو داشته و بعد با جمع بستن فارسی و افزودن الف و نون کاسیان و کاشیان و کاشان شده است.

پیش از اسلام کاشان-اصفهان مهد هنرهای ماندگار 

با وجود اینکه این شهر در هیچ دوره ای از پایتخت ایران نبوده امت در طول تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان همراه اهمیت ویژه خود را داشته است. کمتر شهری در ایران که خود را از لحاظ مدنیت و آبادانی با سرزمین کاشان برابری می کند. از نتیجه تحقیقات علمی و بر اساس مدارک و منابع موثق چنین برمی آید که چشمه فین از دوره ما قبل تاریخ با همین وضعیت و کیفیت کنونی جاری بوده و آبادانی های اطراف آن که در حوادث طبیعی و تحولات اجتماعی گذشته چند بار ویران و زیر رو شدند از برکت مجاورت با این سرچشمه محددا ساخته و آباد شدند. هنگامی که سرانجام سکنه بومی سیلک به دست نیروهای مهاجم قتل عام شدند و شهر به آتش کشیده شد، مهاجمین فاتح ظاهرا در اطراف سیلک کاشان، آران، بیدگل و نیاسر را بنا کرده اند.از سرگذشت کاشان در پیش از اسلام اطلاعات کمی در دسترس است. طبق یکی از روایات مذهبی دین مسیح، سه مغ زرتشتی که هنگام ولادت حصضرت عیسی (ع) با هدایای گرانبهایی رهسپار بیت المقدس شدند کاشانی بودند و با حدااقل مبدا عزیمتشان شهر کاشان بود. اما طبق منابع تاریخی قدر مسلم آن است که کاشان در ا اخر دوره ساسانی واجد چنان اهمیت است و دارای جمعیتی بوده که پادشاهان آن سلسله دستور به بنای آتشکده های عظیمی در مناطق نیاسر، ابیانه و خرمدشت داده اند.

قرون اول اسلامی در کاشان-اصفهان مهد هنرهای ماندگار 

از آغاز حمله اعراب  به خاک ایران جنگجویان کاشب دوش به دوش با سپاهیان ایرانی در میدان های کارزار شدکت کردند و تا مایان کار جنگیدند.در اوایل دورهٔ اسلامی متون جغرافیایی از کاشان به عنوان شهری کوچک یاد کرده‌اند، بعدتر توسعه در فلات ایران و موقعیت مرکزی کاشان و قرار داشتنش در مسیر ارتباطات، این شهر را به مرکز مهم صنعتی بدل ساخت، از این به بعد بیشتر به عنوان شهری در اندازه متوسط و البته موفق از کاشان یاد شده است. در حمله مغول شهر ویران می‌شود و کمی بعدش دوباره بازسازی می‌شود. در دورهٔ صفویه کاشان مورد توجه بوده‌است و پادشاهان غالباً در آن سکنا می‌گزیدند و از این شهر به عنوان مرکزی تجاری بزرگ و ثروتمند یاد شده‌است. علی رقم آشوب‌های پس از صفویه و زلزله بزرگی که در دوره کریم خان زند در کاشان می‌آید این موقعیت تا حدودی حفظ می‌شود اما آشوب‌های اواخر دوره قاجار و ناتوانی در رقابت با نساجی اروپا موجب زوال شدید شهر می‌شود. مس از شهر، کاشانی ها نیز مانند سایر ایرانیان آیین اسلام را پذیرفتند و به قول حکیم نظانی گنجوی :

گرچه عرب زد چو حرامی به ‌ما

داد یکی دین گرامی به ‌ما

گرچه ز جور جلفا سوختیم

ز آل علی معرفت آموختیم

الغرض ای شاه عجم‌، ملک جم

رفت وفنا گشت زبان عجم

نصف زبان را عرب از بین برد

نیم دگر لهجه به ترکان سپرد

هر که زبان داشت به مانند شمع

سوخت ‌تنش‌ زآتش‌ دل پیش جمع

زندی و سغدی همه بر باد رفت

پهلوی و آذری از یاد رفت‌

رفته بد از بین کلام دری

گر نگشودند در شاعری

پادشهانی به خراسان بدند

ک زگهر فَرّخ ساسان بدند

اهل سخن را، صله پرداختند

دفتر از اشعار دری ساختند

آنچه اثر مانده ازیشان به جا

شاهد صدقی است برین مدعا

از پس ایشان ملکان دگر

جایزه دادند به اهل هنر

از آغاز استیلای اعراب کاشان در قلمرو امیرنشین اصفهان قرار گرفته و جزیی از ایالت الجبال شد. از آغاز پیدایش اختلاف عقیده برای جانشینی پیامبر اسلام و به خصوص از سال 40 ه.ق. که معاویه بر مسند خلافت نشست بسیاری از مردم کاشان گذشته از لزوم اطاعت امر پیامبر ص بر اثر انس و عادت دیرین به سلطنت های موروثی باستانی ایران بر این عقیده بودند که درخلافت حق ثابت حضرت علی بن ابی طالب ع است و پس از آن نیز به فرزندان ن او که اولاد و اعقاب پیامبر هستند می رسد. علت دیگر تمایل مردن واشان به خاندان حضرت علی غارت اموال و کشار و اسارت مردم در زمان عهد خلیفه دوم عمربن خطاب بود.در دوران حکومت عمر بن خطاب گستردگی امپراتوری اسلام به شکل بی‌سابقه‌ای وسیع شد و همه سرزمین‌های تحت حکومت ساسانیان و دو سوم امپراتوری روم شرقی را در بر می‌گرفت. حملات وی به امپراتوری ایران در دوران ساسانی در مدت کمتر از ۲ سال موجب سقوط این دودمان گردید.وی بنابر نقل منابعی از قدرتمندترین خلیفه در میان خلفای راشدین و نیز یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فرمانروایان مسلمان در تمام طول تاریخ است. دوران خلافت وی از ۲۳–۱۳ هجری/۶۴۴–۶۳۴ میلادی است. وی دومین خلیفه از خلفای راشدین بود که تحت فرمان او، سپاهیان عرب، سرزمین بین‌النهرین و سوریه را فتح نموده و نیز استیلای بر ایران و مصر را آغاز کردند.پس از مهاجرت نخستین مسلمانان به مدینه که در سال ۶۲۲ میلادی انجام گردید، عمر به همراه دوست نزدیکش ابوبکر به یکی از مشاوران نزدیک محمد بدل شدند. در این سال جایگاه عمر در حکومت اسلامی به رهبری محمد، با ازدواج محمد بن عبدالله با حفصه دختر عمر مهم‌تر گردید.

در به خلافت رسیدن ابوبکر پس از درگذشت محمد، عمر بن خطاب نقش مهمی را ایفا نمود. جانشینی ابوبکر که اهل مکه بود برای مسلمانان مدینه خوشایند نبود. در این گزینش تلاش عمر در قانع کردن و قبولاندن این جانشینی برای اهالی مدینه، نتیجه‌بخش بود.

ابوبکر به عمر اطمینان ویژه‌ای داشت و او را جانشین خود گماشت. عمر بن خطاب نخستین کسی بود که خود را امیرالمؤمنین نامید.

عمر در سراسر گستره حکومت اسلامی قوانین و سیاست‌های خود را در کنترل داشت و اصول حکومتی را برای حاکمان ولایات و سرزمین‌های تسخیر شده یادآوری می‌نمود. ساختار این اصول حکومتی و حقوقی در برخی از حکومت‌های پس از او همچنان پابرجا بود. عمر بن خطاب ۱۰ سال پس از به خلافت رسیدن در مرکز حکومت اسلامی (مدینه) توسط شخصی ایرانی به نام پیروز نهاوندی ترور و نهایتاً کشته شد.بنا بر دانشنامه بریتانیکا، عمر حاکمی نیرومند، سختگیر در برابر متخلفین، پرهیزگار و خشن بود. اهل سنت به دلیل دادگری و اقتدارگرایی او احترام ویژه‌ای برای او قائل هستند.

شیعیان معتقد هستند در رویداد غدیر خم محمد، علی را به عنوان جانشین خود تعیین نمود لذا ابوبکر، عمر و عثمان را سزاوار حکومت پس از محمد نمی‌دانند.

در زمان خلافت هارون الرشید کاشان و قم از حوزه وسیع اصفهان جدا شدند و به دستور زبیده خاتون همسر سوگلی هارون الرشید دژی مستحکم در اطراف شهر بنا شد اما دو زلزله سهمگین در سال های 239و246 ه.ق. آن را به کلی ویران کرد. در عهد دیلمیانط، شهر کاشان مجددا بازسازی شد. از جمله بناهای به یادگار مانده از آن عصر می توان به بنای اصلی مسجد جامع ص 187 و بقعه قاضی اسدالله اشاره کرد.



معرفی بهترین تورهای داخلی و تورهای خارجی در سایت تور آگهی

                                                                                     ***تورآگهی افتخار میزبانی شما را دارد.

                                                                                                                     پیشنهاد ویژه تورآگهی :  تور دبی از مشهد

                                                                                                                                                           جاذبه های دیدنی اصفهان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.