جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری ایران و جهان

در وبلاگ ما می توانید مطالب جدید گردشگری ایران و جهان را مطالعه نمایید.

جاذبه های گردشگری گرگان

جاذبه های گردشگری گرگان

جاذبه های گردشگری گرگان- مقدمه

جاذبه های گردشگری گرگان بسیار است. اما قبل از آشنایی با جاذبه های گردشگری گرگان بایستی این شهر را بهتر شناخت.

بنای شهر گرگان را به گرگین میلاد حاکم مازندران نسبت داده اند و گرگان از گرگین گرفته شده است. گرگان در قدیم استرآباد نامیده می شد و بنای شهر را به استرزن خشایار شاه نسبت می دهند و لذا به آن استرآباد گفته اند. به تعبیری دیگر استر به معنای استاره یا ستاره است و به دورانی مربوط می شود که ستارگان مورد توجه بوده و در این جا رصد خانه ای وجود داشته که نام ستارگان یا ستاره آباد معروف بوده است. از سویی استر به معنی قاطر و چهار پاست و می گویند محل قرق اسب و استر گرگین بوده است بنابراین به آن استرآباد گفته اند.

در روایت دیگر هیرگان از ویرگان گرفته شده و ویرگانا در ادبیات قدیم به معنی گرگ است و در اوائل سلطنت کیانیان چون اهالی هیرگانی تابع سلطنت کیان بوده و از سلاطین مازندران تمکین نمی نموده اند بنابراین اهالی مازندران از روی استخفاف آن ها را گرگان گفته و شهر گرگان به همین مناسبت این نام را گرفته است.

امامزاده اسحق (ع) (از جاذبه های گردشگری گرگان)

امامزاده اسحق در محله سرچشمه گرگان قرار دارد و از جاذبه های گردشگری گرگان محسوب می شود. بنای این امام زاده هشت ضلعی است و متعلق به قرن نهم هجری است. در چهار سوی ضریح اشعاری نوشته که او را از سلاله هفتمین امام شیعیان معرفی می کند. این بنا دارای تزئینات آجری، محراب گچ بری و دولنگه، در قدیمی و صندوق چوبی نفیس بر روی مرقد می باشد.

مرقدی که داخل صندوق چوبی مشبک قرار داده شده از گچ است. در ورودی چهار بدنه آن آیاتی از قرآن به خط کوفی باقی مانده است. در بالای طاق محراب امام زاده کتیبه ای کوفی از گچ دیده می شود و در داخل محراب هم تزئین گچ بری زیبایی وجود دارد. تمامی امام زاده از داخل به صورت چهار گوش است که مانند سقف آن مسطح و گچ کاری شده است. در چهار گوش صندوق چوبی امام زاده کتیبه ای به خط کوفی در دو ردیف بالا و پایین دیده می شود. در سال 1364 شمسی ضریح فلزی بر روی مرقد نصب شده است. 

در تورآگهی جاذبه های گردشگری ایران را مطالعه نمایید. 

 

موزه گرگان (از جاذبه های گردشگری گرگان)

موزه گرگان در کاخ سلطنتی واقع در پارک شهر گرگان در سال 1343 افتتاح شد و تا سال 1358 دایر بوده است لکن ساختمان فعلی موزه گرگان در خیابان شهدا و جنب امام زاده عبدالله قرار دارد. این موزه در سال 1355 به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و در بهمن 1367 به صورت موزه منطقه درآمد. موزه گرگان به سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و بخش سنگ مزار که در گورستان های قدیمی به دست آمده تقسیم می شود.

پارک جنگلی قرق (از جاذبه های گردشگری گرگان)

این پارک در بیست و سه کیلومتری شرق گرگان و در کنار جاده واقع گردیده است. بلندترین نقطه آن 600 متر و کوتاهترین نقطه آن 40 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن 650 هکتار است. این پارک محل نگهداری گوزن های بومی جنگل های شمال ایران است. این پارک دارای دو حلقه چاه عمیق است که آب آن لوله کشی شده است و از کیفیت بالایی برخوردار است. از ویژگی های این پارک داشتن پارک وحش می باشد علاوه بر این دارای امکانات برق رسانی، سرویس بهداشتی، پارک کودکان، محدوده کمپینگ، پیک نیک، پناهگاه های چوبی، نمازخانه، رستوران و فروشگاه و ساختمان های انتظامی و نگهبانی می باشد. بازدید از این پارک بیشتر در فصول بهار و تابستان است.

 چشمه آب گرم زیارت (از جاذبه های گردشگری گرگان)

این چشمه در 12 کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری شهر گرگان است. برای بازسازی مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

  باران کوه (از جاذبه های گردشگری گرگان)

یکی از نقاط بسیار دیدنی و جذاب واقع در جنگل شصت کلاته غرب شهر گرگان است.

 پارک جنگلی النگ دره (از جاذبه های گردشگری گرگان)

این پارک در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد و از پوشش درختان منحصراً جنگلی برخوردار است. رودخانه ای از وسط آن می گذرد و دارای سه چشمه آب با کیفیت مطلوب می باشد.

از اینکه مجله گردشگری تورآگهی رو مشاهده می کنید سپاسگذاریم.

 مسجد جامع گرگان (از جاذبه های گردشگری گرگان)

این مسجد جنب بازار اصلی، بازار سنتی و قدیمی نعلبندان شهر گرگان قرار دارد و 1600 متر مربع مساحت دارد. طبق روایت تاریخ ساخت بنای اصلی آن مربوط به سال 804 هجری بوده و در عصر سلجوقیان احداث شده است که از این دوره تنها مناره آجری آن باقی مانده است و دارای کتیبه ای به خط کوفی می باشد. بانی آن از اهل تسنن و از ترکمن های طایفه ایمر معرفی کرده اند. در داخل مسجد و بر دیوارهای ایوان غربی آن سنگ نوشته های زیادی نصب شده است. منبر قدیمی و تاریخی که تاریخ 859 هـ ق و 1018 هـ ق روی آن حک شده در ایوان غربی نگهداری می شود. این مسجد چندین بار از جمله در زمان شاه عباس اول و شاه عباس دوم صفوی در سال 996 و 1029 هـ ق مرمت شده است.

 مدرسه عمادیه (از جاذبه های گردشگری گرگان)

مدرسه عمادیه در محله درب نو گرگان قرار دارد. یک بنای یک طبقه است. در هر طرف بنای ایوانی است. در ایوان شرقی تدریس می شده و سه ایوان به فضاهای بیرون مدرسه راه دارند.

مدرسه عمادیه یک حیاط مرکزی دارد و در اطراف بنا 19 حجره قرار دارد که مخصوص اسکان طلاب بود. پوشش بنا ترکیبی است از طاق های جناقی و شیروانی که در طاق های جناقی آجر و در شیروانی مدرسه چوب و نی و سفال به کار رفته است. کرسی چینی در معماری عمادیه آن را از رطوبت حفظ می کند و چهار ردیف پلکان، نمای آجر مدرسه، حوض آب وسط حیاز و کف سنگ فرش آن از ویژگی های معماری عهد صفویه در شمال ایران است. پس از ساخت حوزه علمیه جدید در گرگان از مدرسه عمادیه برای تدریس استفاده نمی شود. این بنا امروز در اختیار کانون های مذهبی است.

مدرسه عمادیه از سوی میراث فرهنگی در فهرست بناهای تاریخی و آثار ملی با شماره 2465 به ثبت رسیده است.

 

 تورنگ تپه (از جاذبه های گردشگری گرگان)

تورنگ تپه در 17 کیلومتری شمال شرقی گرگان و 60 کیلومتری جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد و از چندین تپه با برجستگی نزدیک به هم تشکیل شده است. نخستین فصل سال حفاری در تورنگ تپه در سال 1310 هـ ش توسط «وولیسن» آمریکایی انجام شد. سپس بعد از یک وقفه طولانی در سال 1340 هـ ش «ژان دهه» فرانسوی سیزده فصل کاوش را به طور منظم در این محل انجام داد.

نتایج حاصل از این کاوش ها نشان دهنده سکونت انسان در 5000 سال پیش از میلاد در این منطقه بوده است که علاوه بر آثار دوران پیش از تاریخ آثاری از دوران عصر برنز (مفرغ)، عصر آهن، دوره هخامنشی، دوره اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی از محل به دست آمده است. آن چه در تورنگ تپه جالب توجه است وجود قلعه ای از دوره ساسانیان (قرن سوم تا پنجم میلادی) است. این بنا با پلان دایره ای شکل از خشت ساخته شده است و زمان احداث آن به دوره ای اشکانیان می رسد. بر طبق متون موجود، از حضور دهکده ای از همان دوره در همسایگی تپه بزرگ خبر داده می شود اما یافته های ناچیز باستان شناسی گواهی بر آن نیست. درباره دوره های قبل از مغول، در روی تپه شواهد نسبتا کمی به دست آمده است.

در تپه تورنگ سه طبقه متمایز تشخیص داده اند. طبقه بالا شش متر عمق داشته و باقی مانده های گورستانی از دوره آهن از یک تا 2 متر ضخامت قرار دارد. در پائین این طبقات باقی مانده دیواره های دهکده ای بود که آتش آن را از میان برده و در آن 45 قبر به دست آمده است.

در قبر ها همراه مردگان ظروف سفالی درخشانی به رنگ های قرمز خاکستری و اشیائی از برنز به دست آمده است. طبقه دوم شش تا هشت متر عمق داشته و چیز فوق العاده ای پیدا نشده است. طبقه سوم در پای تپه قرار داشته و در اعماق 10 متری قرار گرفته بود. در این طبقه میان خاکستر و آجر دو قبر پیدا شده که در آن سفال خاکستری تیره رنگ وجود داشت و تزئینات آن به وسیله ابزاری شبیه شانه انجام گرفته بود. در هر یک از سه طبقه سفال های قرمز با نقوش سیاه رنگ پیدا شده است. همچنین چند مجسمه کوچک بسیار زیبا از جنس گل پخته قرمز و زیورهایی از دوران سلجوقی به دست آمده است.

 


تورآگهی ارائه دهنده برترین پیشنهادهای مسافرتی 

اگه قصد سفر به کیش رو دارید حتما برترین پیشنهادهای تور کیش آژانس های مسافرتی ایران را ببینید.

ارزانترین تور کیش از مشهد را در اینجا مشاهده نمایید.

برترین تور کیش های ایران رو از اینجا مشاهده نمایید. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.